auto: Peugeot
silnik:: 208 GTi
moc: podobno 230km Pomógł: 98 razy Dołączył: 05 Gru 2005 Skąd: zadupie
Wysłany: Śro 21 Gru, 2005 Dolot
... piszę to bo chciałem podzielic sie z wami moimi rozmyślaniami odnośnie podstaw tuningu samochodów. Wielokrotnie na forach ludzie pytaja ile da mi to ile tamto...
troche z nudów.. a w zasadzie z pasji.. chciałem podzielić sie swoimi doświadczeniami.
Posłużę sie przykładem Saxo bo akurat znam je najlepiej. Ale jak ktoś (np. PITT) ma cos do dodania o innych markach to zapraszam.
OGÓLNIE O SILNIKACH:
Zasadniczo każda firma produkując/projektując samochody ma na celu osiągnięcie zamierzonego efektu - który jest wypadkową kilku parametrów:
- osiagi
- ekonomia
- ekologia
- kultura pracy
Wydają miliony $ na badania i testy, pozostawiając niewiele miejsca na jakiekolwiek przeróbki które nie niosą za sobą efektów ubocznych.
FILTR POWIETRZA:
W każdym samochodzie mamy układ ssący, oraz wydechowy. Seryjny układ dolotowy w Saxo zbudowany jest z plastikowego kolektora dolotowego ( w C2 VTS mamy już metalowy dający większe pole do popisu) filtra oraz doprowadzenia zimego powietrza z przodu samochodu. Modele 2001 sa jeszcze wyposażone w EGR (Exhaust Gas Recirculation) który wykorzystuje spaliny z kolektora wydechowego do szybszego nagrzewania się silnika. Działa tylko na pocżatku pracy zimnego silnika ponieważ jak wiemy z fizyki ciepłe powietrze jest rzadsze wiec 1cm3 ciepłego powietrza robmi mniejszy bum niż 1cm3 zimnego. czyli czym zimniejsze powietrze wpada do silnika tym wiecej go tam jest i tym wiecej mamy mocy.
Dzięki temu że standardowy dolot w saxo jest zamkniętym i szczelnym systemem nie pobiera on ciepłego powietrza z komory silnika.
Dlaczego zatem dolot w saxo jest taki długi?
Popierwsze im dłuższy dolot tym wiecej mocy i momentu na niskich obrotach, krótkie doloty poprawiaja dynamikę pracy silnika tylko na wysokich obrotach. W związku z konstrukcją 16 zaworowa i charakterstyką jednostki lubiącej wysokie obroty panowie z Citroena zaprojektowali długi dolot z puszką rezonansową żeby stłumic hałas.
Dlaporównania dolot w VTR jest o polowę mniejszy i krótszy.. ze względu na dużą ilośc momentu na dole obrotów a jego brak nagórze.
Prosty test mozna przeprowadzic wyjmując cały dolot.. auto będzie zamulone na dole a dopiero na wysokich obrotach zacznie jechać...
Związane jest to z występowaniem zjawisk falowania powietrza w dolocie ale tego jeszcze nie ogarnąłem na tyle żeby o tym pisać i się mądrzyć....
STOŻKI:
Wszystkie stożki dostepne na rynku (jacky, K&N, Green...) są zwykłymi kawalkami waty w różnych kształtach. Standardowo stożek taki jest umieszczony przy samiej przepustnicy bo rzadko sprzedawane są z jakąkolwiek rura dolotową, czasami niektórzy zawodni zakładają rury/ przewody kominowe i doprowadzają nimi zimne powietrze do filtra. Zasadniczo jakiekolwiek umieszczanie stożka w komozre silnika będzie prowadziło do zasysania ciepłego powietrza do silnika powodując spadek mocy. Co zatem zyskujemy? Wspanialy dzwięk.. utrate mocy na niskich obrotach, no i w najlepszym wypadku przy dużych prędkościch gdy przepływ powietrza jest w stanie ochłodzic stożek jakis wzrost mocy. Przyrosty te i tak sa z reguły nieodczuwalne dla kierowcy.
ZAMKNIĘTE DOLOTY:
Wszystkie zestawy zamknięte (BMC, Green....) sa budowane z wykorzystaniem filtrów stożkowych (tych samych zresztą co przy otwrtym układzie) ale posiadaja obudowę odzielającą filtr od gorącego powietrza. Dzięki temu cały układ pracuje zdecydowanie lepiej, krótsza długość układu powoduje iż zyskujemy trochę mocy w wyższych partiach a tracimy ją na dole. Jeżeli cały system został dobrze zalożony z takim układme można spodziewać się paru koników. Dodatkowa zaleta w przypadku saxo jest sprawdzenie i stosowanie tej konstrukcji przez Citroena/Peugeota w autach A-grupowych.
Dolot ten dzięki swojej konstrukcji sprawdza się najlepiej w autach z modyfikacjami: wydech, walki itp.
WKŁADKI DO SERYJNEGO DOLOTU:
Kazdy producent filtrów posiada w swojej ofercie wkładki pasujące do seryjnych układów dolotowych w samochodach. Jak wczesniej wspomniałem firmy produkujące samochody wydają miliony $ na zaprojktowanie układu jak najbardziej wydajnego i zarazem spełniajacego wszystkie normy i przepisy. Zazwyczaj wymiana wkładki jest zauważalna tylko w przypadku gdy stary element był brudny i zużyty. Przyrosty mocy sa znikome, ja z doświadczenia wiem że zauwazyłem jedyne szybsza reakcję na wćiśnięcie gazu oraz brak konieczności wymainy filtra na przeglądach.
PODSUMOWANIE:
Jezeli nie zamierzasz nic robić w aucie - nie psuj go stożkiem dla samego dzwięku dodatkowo stożki mają gorsze (zalezy od firmy ) właściwości filtrujące. najlepszym rozwiązaniem jest wymiana wkładki na np. Green co oszczędzi Ci kłopotu przy przeglądach.
Jezeli chcesz isć w głębsze przeróbki samochodu polecam zamknięty układ dolotowy.
Krótko mowiąć:
JEŚLI CITROEN WYDAŁ MILIONY NA PROJEKTOWANIE TEGO DOLOTU, TO JAKIM CUDEM STOŻEK Z ALLEGRO MA DAĆ 10KM??
To ja wrzuce swoje trzy slowa w temat.
Wiec zacznijmy od tego ze podczas projektowania silnika osiagi sa nizej niz ekologia, kultura pracy itp.
Mowiac o dolocie mowmy o pojemnosci ukladu, bo to jest istotne.
Owszem, producenci wydaja $$ na badania i projekty ale nie mozna powiedziec ze jest to wszystko pod katem mocy.
Na pierwszym miejscu podczas projektowania jest niski koszt produkcji. Pozniej prosty montaz, serisowanie, itd.
To sa czasy samochodow projektowanych przez ksiegowych.
Co do stozkow i dolotow to nie ma zadnej regoly. W jednym psuje, w innym daje. Poprostu trzeba dany model albo i egzemplarz sprawdzic na hamowni.
Tak na potwierdzenie opinii ze stozek nic nie daje, albo zabiera dol podam wykres seryjnego clio.
http://www.dziki.pl/clio/rura.jpg
zgadza się
fabryka bierze pod uwagę też idiotów którzy jak kupią auto tak jeżdza aż się coś nie zepsuje
ze stożkiem jest taki problem że trzeba co jakiś czas czyścić, sprawdzać czy nie odpadł (prawda Konrad?)
są duże zapasy mocy które można wydobyć niewielkim nakładem pracy i kosztów
silnik jest też zestrojony tak żeby jeździł bezawaryjnie z każdym typem kierowcy
może być dziadek który zapina 5 przy 40km/h a może być gość co kręci obroty do odcięcia
Ja tez nie pisze ze wszedzie daje.
Tylko naprawde bierzmy pod uwage ze silniki nie sa produkowane pod osiagi
Ma byc tanio, bezawaryjnie, ekologicznie, ekonomicznie a jak przy okazji uda sie zrobic moc to zrobia
a jak próbuja odwrotnie to nie wychodzi... weźmy Xantię 2,0 CT przestali ją produkować bo nie mogli sobie wtedy poradzić sensownie z emisją spalin - a samochód sprawował się genialnie... był niewiele gorszy od Xantii 3,0 V6 !!
Saxorulez super post,sam jestem zainteresowany wymiana dolotu w moim saxo na zamkniety np green,ale po pierwsze trudno go dostac, a po drugie troche zlociszy kosztuje :563:
Peter dzieki za info,narazie jednak musz sie uporac z innym problemem-mianowicie ostatnio padl mi w skrzyni 3 bieg, poprostu jest luz na jego miejscu :567: autko juz oddalem do naprawy,ale jeszcze nie ma diagnozy,a bardzo mnie to meczy co sie stalo, jesli ktos ma jakies doswiadczenie lub wiedze w tej kwestii to bede wdzieczny za odpowiedz,pozdrawiam
mam pytanko
gdzie można zamówić rurki do dolotu na wymiar?
chodzi mi o łączenie między przepustnicą a stożkiem który ma dodatkowo metalową rurkę dolotu
obecnie mam tą rurę seryjną i jest mocno wygięta i dosyć twarda, więc miałem mały problem z podłączeniem stożka
nowa rurka musi mieć jedno dodatkowe wyjście na silnik krokowy i do przepustnicy musi być owal
da się gdzieś takie bajery zamówić w Wawie?
ale mi chodzi o gumowe rurki, takie kolorowe
mam już dolot z nierdzewki i problem polega na tym że oryginalna gumowa rura dolotu jest za sztywna i ciężko w nią wpasować rurkę nierdzewkę
jakoś to teraz mam skręcone i dla pewności okręcone taśmą, ale istnieje szansa że z czasem może się rozłączyć
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach