To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
 
forum.hothatch.org
Witamy na forum Hothatch.Org

Techniczne - KM vs NM

dzik - Nie 16 Wrz, 2007

Przeczytaj dokladnie, tam masz moment w ftlbs

www.dziki.pl/clio/wydech.jpg

Masz tabelke moc-moment, policz.

dzik - Nie 16 Wrz, 2007

Moment sie dobrze sprzedaje, diesle tak sprzedaja, saab swoje turbo benzyny.

Naprawde rece opdaja od tlumaczenia, fizyka dalej uparcie wskazuje na moc.
Aby rozpedzic jakas mase do danej predkosci potrzeba dostarczyc energie. Moc to ilosc energii w czasie, im wiecej energii tym szybciej.
Nigdzie tam nie ma miejsca na moment.

Pomijam ze wszelkie dywagacje to zabawa z wartosciami max co zupelnie nie ma sensu.

saxorulez - Nie 16 Wrz, 2007

Marek23 napisał/a:
Oni nie walczyli o moment, tylko o moc w niższym zakresie obrotów. Ważny jest przebieg mocy na wykresie względem obrotów, a to się wiąże z momentem. Ale i tak konie przyśpieszają, nie moment. Przynajmniej ja to tak widzę...


ja czytałem o budowie silników w WRC gdzie auta maja ile.. 300KM?
Ale posiadają moment/torque o wartości 475lb i to czyni je szybkimi tak naprawdę.

Uwaga cytuje za PERFORMANCE TUNER (wydanie 07.2007) autor: Peter Knivett
" it is torque that accelerates a car, not a horsepower " niestety nie rozwinął myśli dalej w tym wydaniu Performance Tuner ale ma o tym napisać więcej w najbliższych wydaniach

saxorulez - Nie 16 Wrz, 2007

dzik napisał/a:
Masz tabelke moc-moment, policz.


czyli dla NM/KM przelicznik to 7120 tak?

Natomiast dla FTLBS/BHP to 5252?

dzik - Nie 16 Wrz, 2007

A wiesz dlaczego maja 300KM? Bo maja zwezke w dolocie regulaminowa.
Nie przedmuchasz wiecej nic okolice 300KM, wiec staraja sie miec te 300KM w jak najwiekszym zakresie.
Nie wiem kim jest ten gosc, byc moze jest ekspertem od silnikow to wtedy szacun.
Niech rozwinie ta mysl.
Tlumaczyc juz mi sie nie chce, podalem przyklady wzory. Rozumiem ze wg niektorych samochody poruszaja sie wbrew fizyce. A dalej 400Nm z diesla nie potrafi objechac 200Nm z clio.

dzik - Nie 16 Wrz, 2007

saxorulez napisał/a:
dzik napisał/a:
Masz tabelke moc-moment, policz.


czyli dla NM/KM przelicznik to 7120 tak?

Natomiast dla FTLBS/BHP to 5252?


Masz wzor wyzej, jak podstawisz "PI" to na dole bedziesz mial 9554, to jest dla kW.
Jesli uznajemy konie 1kW=1,36KM to wychodzi 7025
5252 jest dla funtowych miar

k-mart - Nie 16 Wrz, 2007

ale Peter Knivett smiga golf'em IV tdi :D :D :D
saxorulez - Nie 16 Wrz, 2007

dzik napisał/a:
A dalej 400Nm z diesla nie potrafi objechac 200Nm z clio.


bo jest osiągane w innym zakresie RPM, co nie świadczy o tym iż wartosć ta jest bezużyteczna.

Ja nie chce sie kłócić tylko dziku Ty mówisz o NM tak jakby ich mogło nie być..
a chyba lepiej jest mieć ich więcej niż mniej.


dzik napisał/a:
Nie wiem kim jest ten gosc, byc moze jest ekspertem od silnikow to wtedy szacun.
Niech rozwinie ta mysl.


Tez na to czekam bo mine to zszokowało trochę.. ale tak jak mówię - spotkałem się z paroma opiniami w prasie z UK ze ważniejszy jest ten ich TORQUE. Nie upieram się przy tym ze tak jest.. po prostu szukam jasnego rozwiązania i odpowiedzi.

Może zrobimy konferencję na której nam to wszystko wyjaśnisz :) wiesz.. podstawy fizyki, parę wykresów i wyjdziemy trochę mądrzejsi a ten temat zamkniemy.

Marek23 - Nie 16 Wrz, 2007

saxorulez napisał/a:

ja czytałem o budowie silników w WRC gdzie auta maja ile.. 300KM?
Ale posiadają moment/torque o wartości 475lb i to czyni je szybkimi tak naprawdę.

300 to mają na papierze... Po drugie pamiętaj, że mają zwężkę, która ogranicza ilość powietrza, więc nie mogą iść w moc max, bo nie dostarczą takiej ilości powietrza... Dlatego silniki są tak zrobione, żeby te ponad 200 koni już miały przy 2500 i potem koło 300 kucy w jakimś zakresie obrotów. Widzisz jak Freeman zniszczył Fabie, ma 170 kuca od 5000 do 7000, momentu nie może być dużego, bo przy tych obrotach gdyby NM było wysokie to KM byłoby przeogromne, a to jednak tylko 2.0 N/A.

Suma Sumarum WRC ma pewno pod 300 kuca przez jakiś szerszy zakres obrotów, na początku tego przedziału moment jest wysoki, potem spada, bo zwiększa się prędkość obrotowa, ale KM zostają lub idą w góre i to one przyśpieszają w górę.

Ja to tak na chłopski rozum widzę.

PS. Kurde Dzik napisał prawie to samo, aż jestem dumny z siebie.

saxorulez - Nie 16 Wrz, 2007

no wiec kurde warto mieć duży moment - Marku :)
sam to napisałeś ze mają sporo momentu w niskich obrotach..

Anonymous - Nie 16 Wrz, 2007

Wsadzam świadomie kij w mrowisko.. mimo ze juz raz przez to przeszliśmy... NM'y w rajdach to podstawa... jesli masz turbo - benzyne i zwężke 32mm to konie mozesz sobie włozyc miedzy bajki bo powyżej 5000 rpm nie masz czego szukać... wazne żeby wóz dobrze sie rozpedzał o winkla i najlepiej zeby kopał juz od 3000 rpm. W WRC mimo wiekszej zwężki nikt nie kreci motorów wysoko bo łatwiej NMy znaleźć niż Konie. Oczywiscie są i auta S1600 i S2000 gdzie jezdzi sie tylko górą (s2000 ma regulaminowe odciecie przy 8500 a krecic sie mogą nawet do 10.000), gdzie np 207 ma ok 240 Koni. Nmy sa na poziomie 220 - 230 NM , ale wszystko nadrabiają niską masą (200 kg róznicy do Nki), ale mimo to nadal start takich wozów to normalnie śmiech....
Jesli porównujemy motorki evo IX z zmiennymi fazami, gdzie Stec i 2.0 bar pompuje i ich +/- 600 NM i 280 KM a Subaru gdzie przy 1.5 bar bije w peak'u i ma wtedy 475 NM i 250 KM to chyba sama sie odpowiedz nasuwa co lepiej mieć.......

Marek23 - Nie 16 Wrz, 2007

Dodam, że mój wujek jest po politechnice, pisał pracę właśnie o silnikach,ich efektywności,itd... Jak mu dawno temu powiedziałem, że moment jest ważny,itd to prawie mnie z domu wyrzucił.
saxorulez - Nie 16 Wrz, 2007

no to o co tu chodzi???
Marek23 - Nie 16 Wrz, 2007

Cytat:
no wiec kurde warto mieć duży moment - Marku :)
sam to napisałeś ze mają sporo momentu w niskich obrotach..

Tak, ale dlatego, że wtedy jest dużo koni, to one dają kopa. Auto lepiej przyśpieszy gdy na obrotomierzu będzie miało 7000 rpm i 200 NM niż jakby miało 2000 rpm i (max moment) 500 NM(który potem spada). Jeśli skrzynie w tych autach będą dostrojone idealne do ich rozpętości obrotowych, a masa ta sama, to 500 NM dostanie w tyłek. Nie kumacie tego...
lagadula napisał/a:
jesli masz turbo - benzyne i zwężke 32mm to konie mozesz sobie włozyc miedzy bajki bo powyżej 5000 rpm nie masz czego szukać... wazne żeby wóz dobrze sie rozpedzał o winkla i najlepiej zeby kopał juz od 3000 rpm. W WRC mimo wiekszej zwężki nikt nie kreci motorów wysoko bo łatwiej NMy znaleźć niż Konie.

Laga, przeczytaj co napisałem o zwężce, właśnie dlatego szuka się koni w dolnych obrotach, co wiążę się z momentem, ale to nie on!!!! rozpędza auto.
Cytat:
Jesli porównujemy motorki evo IX z zmiennymi fazami, gdzie Stec i 2.0 bar pompuje i ich +/- 600 NM i 280 KM a Subaru gdzie przy 1.5 bar bije w peak'u i ma wtedy 475 NM i 250 KM to chyba sama sie odpowiedz nasuwa co lepiej mieć.......

Rozkład tych wartości w prędkoścach obrotowych jest ważny. Dzik ratuj!!!

Kurde, no widzę to tak. Moment ściśle współgra z RPM, dając nam KM. W niskich RPM musi być dużo NM by było dużo KM. Przy wysokich RPM, NM spada, ale RPM daje nam duże KM.
W F1 nie mają dużego NM, idą obrotami... Tam są konie.

Anonymous - Nie 16 Wrz, 2007

300 koni w WRC wynikało z wyliczeń. W drugiej połowie lat 90-tych przy takiej technologii jaka była zastosowanie odpowiedniej zwężki teoretycznie ograniczało moc do takiej wartości.Naszczęście technologia poszła naprzód i dzisiaj wurce mają grubo ponad 300 koni.Chyba Ford jest najmocniejszy-z tego co kiedyś wyczytałem moc ok 340-350 koni,choć oficjalnie jest to oczywiście 300.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group