To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
 
forum.hothatch.org
Witamy na forum Hothatch.Org

Techniczne - KM vs NM

k-mart - Pon 08 Paź, 2007

saxorulez napisał/a:
rajdowe właśnie maja duzy moment :) ale jada mocą co juz wiemy


z ciekawosci: jaki moment (ja tego nie wiem) ma mniejwiecej samochod wrc o mocy ~300KM??

dzik - Pon 08 Paź, 2007

k-mart napisał/a:

z ciekawosci: jaki moment (ja tego nie wiem) ma mniejwiecej samochod wrc o mocy ~300KM??


Nie powiem dokladnie, ale dosc duzy z prostej przyczyny.
W wrc masz zwezke ktora ogranicza moc max, wiec staraja sie uzyskac jak najwiecej mocy sredniej czyli miec te treoretyczne 300max w jak najszerszym zakresie, bierze sie z tego wysoki moment, ale podstawa to ze jest duza srednia moc.

qbus - Pon 08 Paź, 2007

Z tymi 300 KM w WRC to jest troche dziwna historia... kiedys swego czasu Solberg (chyba przy okazji premiery Imprezy S12 WRC) powiedzial ze ma ona slabszy silnik o 30 KM od Xsary... co by wskazywalo 270 KM... mniej niz seryjne?
Loko - Pon 08 Paź, 2007

W wrc był kiedyś o tym artykuł i szacowali ze dzisiejsze wrc mają 350 - 400 km mocy, no i tam było napisane ze zwezka daje skutek na chwile, ale potem rozwija sie technika moc idze w góre i znów dają nową zwężke. Dla przykłądu była lancia delta integrale która w 1986 roku na zweżce 40 mm miała 280 koni, a w 1991 na tej samej zwezce miała juz 400 km.
CHRZANEK - Pon 08 Paź, 2007

Przykladowe WRC : Xsara 570Nm przy 2750 ; 310KM przy 5500

http://www.rajdy.v10.pl/Citroen,Xsara,WRC,615.html

Dajcie dla porównania dane jakiejś 300konnej "serii"

grzech - Pon 08 Paź, 2007

uturbione silniki maja duzy moment bo powiedzmy ze uzytkowana max moc przypada w nizszym zakresie obrotow. Natomiast n/a trzeba krecic wyzej bo niestety nie udaje sie uzyskiwac az tak duzego momentu nisko. A moc to moment*obroty, wiec jesli mamy duzy moment i male obroty to moze to dac nam podobna moc jak maly moment i duze obroty. Poprawcie mnie jesli sie myle, ale spojrzcie na to co napisal Chrzanek :)

CHRZANEK napisał/a:
Samochody gr N-4 (Lancer/Impreza)
2000cm3 Turbo (Maksymalne obroty bd.)
Moc: ok 280KM
Moment: ok 520Nm

Samochody super2000 (punto/207/itp)
2000cm3 N/A (Maksymalne obroty 8500tpm)
Moc: ok 280KM
Moment: ok 250Nm

A na prostej (nie mówie o odcinku specjalnym) - gdzie nie liczy się "dól" idą podobnie :570:
Ja pojęcia nie mam o co kaman, ale to chyba potwierdza że znaczenie momentu jest drugorzędne...


zauwazcie jeszcze ze skoro moc jest ta sama a moc = moment*obroty/costam, to jesli predkosc jest ta sama (kola kreca sie z ta sama kredkoscia) to moment na kolach jest tez ten sam. N/a dzieki przelozeniu w skrzyni biegow "zamienia" "wyzsze obroty" na "dodatkowy moment" na kolach, albo inaczej N4 "zamienia" "duzy moment" na "dodatkowe obroty".

grzech - Pon 08 Paź, 2007

CHRZANEK napisał/a:
Przykladowe WRC : Xsara 570Nm przy 2750 ; 310KM przy 5500

http://www.rajdy.v10.pl/Citroen,Xsara,WRC,615.html

Dajcie dla porównania dane jakiejś 300konnej "serii"


Charzanek, ja by tu nie porownywal max wartosci tylko srednia z uzytkowanego zakresu obrotow. WRC moze miec bardzo plaski przebieg mocy w uzytkowanym zakresie o czym pisal dzik, a seria moze miec tylko peak nawet gdzies poza skala uzytkowanego zakresu obrotow i te samochody beda jezdzic bardzo roznie, bo w praktyce liczy sie srednia moc w uzytkowanym zakresie a nie tylko peak ktory masz przez ulamek sekundy a przez pozostaly czas masz moc drastycznie mniejsza.

dzik - Pon 08 Paź, 2007

grzech napisał/a:
uturbione silniki maja duzy moment bo powiedzmy ze uzytkowana max moc przypada w nizszym zakresie obrotow. Natomiast n/a trzeba krecic wyzej bo niestety nie udaje sie uzyskiwac az tak duzego momentu nisko. A moc to moment*obroty, wiec jesli mamy duzy moment i male obroty to moze to dac nam podobna moc jak maly moment i duze obroty. Poprawcie mnie jesli sie myle, ale spojrzcie na to co napisal Chrzanek :)


Masz racje, ale w konkurencji sredniej mocy jak wezmiesz dwa silniki benzynowe o tej samej pojemnosci w tym jeden doladowany to ten doladowany na 99% bedzie mial wieksza moc srednia co za tym idzie lepsze osiagi. Smutne ale prawdziwe :)

Jak dziala zwezka kiedys sie przekonalem. Hamowalem R5 i podczas zabawy omylkowo zostawilismy ssanie. A to nic innego jak zwezka spora. Dmuchamy 1 bar, 140KM hmm malo.
Ale 140 od 4000 do 7500 rowno od linijki.
Dajemy 1.3 bara, bez zmian. K**wa, ladujemy 1.8 i dalej 140KM.
A zmylilo mnie jeszcze to ze mialem inny wskaznik doldowania w skali amerykanskiej. Pozniej sie zastanawialem czy mi sie przelicznik nie pomylil, laduje ponad 25psi i nic.

Anonymous - Wto 09 Paź, 2007

dziku wiadomo ze silnik z turbo bedzie mial wieksza moc od silnika NA choc sa wypadki przy pracy np K20 w japan maja po 240KM a silniki np VW 2.0 TFSI maja 200KM i sam nie wiem ktory po wlozeniu do tego samego auta dalby lepszego kopa :) , ale jak wezmiesz np v6 bez doladowanie np 3 litry to moze sie okazac ze ma tyle samo mocy co 2.0turbo ale kazdy bedzie mial inna charakterystyke mocy, czyli kazdy silnik ma swoj plus i minus i trzeba umiec to wykorzystywac
grzech - Wto 09 Paź, 2007

mikson, lubisz sie czepiac to i ja sie czepie :)

"ale jak wezmiesz np v6 bez doladowanie np 3 litry to moze sie okazac ze ma tyle samo mocy co 2.0turbo ale kazdy bedzie mial inna charakterystyke mocy" - co znaczy ze ma tyle samo mocy ? mocy maksymalnej, czy sredniej w calym zakresie , czy sredniej w uzytkowym zakresie ? bo jesli ma tyle samo mocy w calym zakresie (identyczny przebieg wykresu mocy) to wtedy charakterystyka mocy bedzie taka sama :) , czyli Twoje zdanie nie jest prawdziwe zawsze, czyli udowonilem (idukcyjnie, chyba tak to sie nazywalo na matmie) ze Twoje zdanie nie jest prawdziwe :]

Anonymous - Wto 09 Paź, 2007

Cytat:
- co znaczy ze ma tyle samo mocy ? mocy maksymalnej, czy sredniej w calym zakresie , czy sredniej w uzytkowym zakresie ? bo jesli ma tyle samo mocy w calym zakresie (identyczny przebieg wykresu mocy) to wtedy charakterystyka mocy bedzie taka sama :) , czyli Twoje zdanie nie jest prawdziwe zawsze, czyli udowonilem (idukcyjnie, chyba tak to sie nazywalo na matmie) ze Twoje zdanie nie jest prawdziwe


mocy maksymalnej tak jak sie podaje w KATALOGU :)
czyli moje zdanie jest prawdziwe :)

Marek23 - Wto 09 Paź, 2007

mikson napisał/a:
np K20 w japan maja po 240KM a silniki np VW 2.0 TFSI maja 200KM i sam nie wiem ktory po wlozeniu do tego samego auta dalby lepszego kopa :)

Jeśli każdy silnik otrzymał by idealnie pod niego zestrojoną skrzynię to N/A na prostej wygra.

M - Wto 09 Paź, 2007

Marek23 napisał/a:
mikson napisał/a:
np K20 w japan maja po 240KM a silniki np VW 2.0 TFSI maja 200KM i sam nie wiem ktory po wlozeniu do tego samego auta dalby lepszego kopa :)

Jeśli każdy silnik otrzymał by idealnie pod niego zestrojoną skrzynię to N/A na prostej wygra.

Mikson Mikson, pewnie ze od VW :D

Stf - Pią 26 Paź, 2007

Czarna impreza Kuzaja miała coś pod 550Nm, osobiście widziałem jak seryjne evo o mocy 340km było klepane przez wrx'a coś 310km który miał prawie o 80Nm więcej...

Tak jak Dziku wspomniał rozumiem że w wolnossących opieracie się min. na km jednak w turbo vs turbo - głównie liczą się Nm.

dzik - Pią 26 Paź, 2007

Stf napisał/a:

Tak jak Dziku wspomniał rozumiem że w wolnossących opieracie się min. na km jednak w turbo vs turbo - głównie liczą się Nm.


Bzdura, to dotyczy silnikow NA/turbo, parowych, elektrycznych itd.
Liczy sie MOC SREDNIA.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group