To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
 
forum.hothatch.org
Witamy na forum Hothatch.Org

Techniczne - KM vs NM

CHRZANEK - Pią 05 Paź, 2007

Najlepiej żeby i tego i tego byl jak najwięcej w calym zakresie obrotów ...
Anonymous - Pią 05 Paź, 2007

chyba tak, dazy sie aby moment byl plaski przez caly zakres a moc narastala jak nabardziej liniowo do konca ,

a pytanie
jezeli dizle maja nisko moment i moc to czy latwiej pala sprzeglo i kapcie przy ruszaniu?

czy nie jest tak ze jezeli dizel jedzie juz, np na 1 i ma z 2000rpm to teoretycznie powinien latwiej zerwac przyczepnosc dodajac gazu niz benzyna jadac na 1 przy 2000rpm?

porownywal ktos moze?


a dziku czy ten wzor to nie jest moze do obliczania mocy przy hamowaniu?
bo z tego co pamietam hamownia robi pomiar samego momentu i na podstawie tego wylicza moc? nie jest tak?

M - Pią 05 Paź, 2007


dzik - Pią 05 Paź, 2007

Mikson, wzor dziala zawsze!

Hamownia moze mierzyc moc lub moment, bez znaczenie, wzor mozna sobie przeksztalcic

Hamownia mierzy przyrost energii rolek.

Anonymous - Pią 05 Paź, 2007

ja nie mowie ze wzor jest zly :) ,

ale to mowisz o hamowni bezwładnościowej bo na obciażeniowej metoda pomiaru jest inna:

"Pomiar mocy na hamowni polega na pomiarze momentu na wale silnika sztywno połączonego z układem hamującym czyli dającym regulowane obciążenie silnika. Z momentu i prędkości obrotowej wylicza się moc. Natomiast jako hamulec używa się prądnicy prądu stałego o mocy większej od mocy silnika z obciążeniam falownikowym i oddawaniem energii do sieci z płynną regulacją mocy obciążenia. Można co prawda wytracać tą moc na rezystorach ale jest z tego dużo ciepła i kłopotu."

czyli z momentu obrotowego wylicza sie moc :)

dzik - Pią 05 Paź, 2007

Mikson, dalej nic nie rozumiesz.

Wzor dziala zawsze to podstawa!!!

Nie mozesz powiedziec ze hamownia mierzy moc lub moment.
Przeciez masz wzory na OBIE WARTOSCI!!!!!

I nie ma znaczenia jaka to hamownia bedzie, drogowa, inercyjna, obciazeniowa itd

Anonymous - Pią 05 Paź, 2007

nie mowie ze wzor jest zly,
napisalem ci ze na hamowni bezwladnosciowej jest wyliczany moment i z tego wzoru dopiero komp przlicza moc

dzik - Pią 05 Paź, 2007

nadal nie rozumiesz....
Anonymous - Pią 05 Paź, 2007

ok dziku nic nie rozumiem , wzor jest najwazniejszy :)
grzech - Pią 05 Paź, 2007

dzik napisał/a:

A teraz pytanie na zrozumienie, co lepsze:
400Nm przy 2000rpm
200Nm przy 7000rpm


200Nm przy 7000rpm, co wygralem ? :)

ja rozumiem to tak:

MOMENT: to sam moment i juz (to sila jaka przykladasz zeby np. ruszyc samochod z miejsca)
MOC: to moment powiazany z obrotami (sila jak przykladasz + jak szybko, czyli obroty)

Mamy np. ciagnik ktory ma duzy moment i mala moc, jest w stanie uciagnac mega ciezar bo ma duzy moment i to mu gwarantuje to ze pociagnie jakas kilkutonowa przyczepe, ale niestety pociagnac to sobie moze ale z max predkoscia 50 km/h, dlaczego?, bo brakuje mu obrotow zeby jechac szybciej (krotka skrzynia) albo jego moment gwatlownie spada wraz ze zrostem obrotow i przy takich obrotach ktore sa wymagane zeby jechac np. 70km ma juz tak maly moment (sile) ze nawet nie utrzyma w ruchu wlasnej masy - czyli ma moment ale przy niskich obrotach i dlatego ma mala moc.

Jakis szybki wynalazek:

ma maly max moment, ale duza moc - moment w calym zakresie w sam raz zeby sie wmiare napedzac, ale za to ten moment trzyma az do bardzo wysokich obrotow. Co z tego ze nie uciagnie przyczepy nawet przy 10km na godzine, ale dzieki temu ze ma moment w wysokich obrotach moze ciagle jeszcze napedzac sie gdy ciagnik dawno juz stoi.

Inaczej mowiac:

ktory wozek zrobi szybciej 400 metrow ?

1. pchany przez 10 kondziow (duzy moment) ale rozwijajacy maksymalnie predkosc 20km/h (niskie obroty) - Kondzio chyba nie biega szybko ?
2. pchany przez 7 sprinterow (mniejszy moment) ale rozwijajacy maksymalna predkosc 40km/h (wysokie obroty) ?

Kondziowy wozek na poczatku wysunie sie na prowadzenie (wiekszy moment w nizszym zakresie, bo rpm bedzie to samo ale wiecej chlopa), ale potem sprinterzy beda miazdzyc bo beda mieli przewage obrotow (co z tego ze bedzie ich mniej jak beda przebierac kulasami 2x szybciej)


czyli jeszcze raz:

MOMENT: to sam moment i juz (to sila jaka przykladasz zeby np. ruszyc samochod z miejsca)
MOC: to moment powiazany z obrotami (sila jaka przykladasz + jak szybko, czyli obroty)

fajnie jak masz duzo sily (duzy moment) ale jesli meczysz sie juz na samym poczatku (niskie obroty) to nie wygrasz z gosciem ktory meczy sie o wiele pozniej (wysokie obroty), nawet jesli bedzie mial troche mniej sily od ciebie (mniejszy moment).


ps. jak uwazacie ze moj opis jest bez sensu to go skasujcie.

dzik - Pią 05 Paź, 2007

grzech, zapominasz o bardzo waznej sprawie, przelozeniach

masz ta swoja przyczepe, powiedzmy ze masz bieg ktory daje przelzoenie 10:1 wiec na kolach bedzie 4000Nm

dla silnika ktory ma 200Nm ale przy wyzszych obrotach aby miec te same obroty dajemy inne przelozenie
7000/2000=3,5
3,5*10=35
200Nm*35=7000Nm

grzech, producenci na szczescie daja do samochodow skrzynie biegow, i tak dobieraja przelozenia ze predkosci max na poszczegolnych biegach sa zblizone

wiec ten co ma 200Nm na kolach ma wiecej
wylicz ze wzoru moc i porownaj proporcje

Anonymous - Pią 05 Paź, 2007

co oznacza dziku ze predkosci max na poszczegolnych biegach sa zblizone bo tego kompletnie nie rozumiem? mozesz to rozwinac?


pozatym zgadzam sie im wiecej momentu wyzej tym wieksza moc w tych obrotach, w dizlach jest szybko moment i zaraz pojawia sie szybko moc max przy 4000rpm

ale zapominasz dziku ze w dizlach sa wlasnie wydluzone skrzynie dlatego ze zakres pracy silnika w obrotach jest mniejszy, wiec nie jest powiedziane ze wygral by ten drugi 200Nm przy 7000rpm :)

ale tu jest ciekawy link :)

http://www.hondapl.org/te...omobrvsmoc.html

dzik - Pią 05 Paź, 2007

Mikson, gdybym zapomnial o dluzszych skrzyniach to bym nie napisal ze vmax sa zblizone.
Chodzi mi o to, ze producenci staraja sie aby dzisiejsze samochody nas poszczegolnych biegach osiagaly zblizone optymalne wartosci, czyli I-ka do ok 50-tki, II-ka 90 itd.

Zamiast mowic "nie jest powiedziane" udowodnij. Bo narazie ja daje dowody a inni "zdaje mi sie".

Mikson, test na zrozumienie ile KM jest przy 200Nm@7000 i 400@2000.
Oczywiscie moc w tych samych obrotach.

Anonymous - Sob 06 Paź, 2007

dziku wiem o co biega ale nie powiedziales czy jeden z nich to benzyna czy oba, czy turbo czy nie
bo to ma wplyw na ksztalt charakterystyki momentu

i jak wygladaja ich charakterystyki momentu z ktorych mozna obliczyc ich moc np dla 5000rpm
bo mozna to zrobic z duzym bledem zakladaja ze beda to linie proste a tak nie jest ,

i tym wzorem zgodze sie ze mozna obliczyc ale trzeba miec caly przebieg charakterystyki momentu

bo dalej twierdze ze nie jest powiedziene ze ten ktory ma 400Nm przy 2000rpm nie bedzie mial ich 300Nm przy 7000 ,

grzech - Sob 06 Paź, 2007

moj opis nie mial byc precyzyjny, Dziku Twoje wzory sa bardzo precyzyjne i chyba dlatego wiele osob ich nie rozumie, niech najpierw zrozumieja roznice miedzy momentem a moca, a potem dolozysz im przelozenia w skrzyni, bo wtedy dopiero moga zrozumiec ze przelozenie moze zmodyfikowac moment na kolach ale nie moc.

aha... i zignoruj miksona, on nie moze byc az tak malo pojetny, on po prostu swiadomie Cie drazni :)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group