To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
 
forum.hothatch.org
Witamy na forum Hothatch.Org

Techniczne - [wydzielone] Rozklad masy a prowadzenie bolida

M - Wto 16 Wrz, 2008

Focus slynał rozkladem mas 50/50 - czyli swietne prowadzenie, tak bylo Majki?
Loko - Wto 16 Wrz, 2008

eM napisał/a:
Focus slynał rozkladem mas 50/50 - czyli swietne prowadzenie, tak bylo Majki?


Żartujesz z tym rozkłądem masy? Jeszcze na oczy nie widziałem hatchbacka fwd z rozkłądem choćby bliskim 50/50.

M - Wto 16 Wrz, 2008

Loko napisał/a:
eM napisał/a:
Focus slynał rozkladem mas 50/50 - czyli swietne prowadzenie, tak bylo Majki?


Żartujesz z tym rozkłądem masy? Jeszcze na oczy nie widziałem hatchbacka fwd z rozkłądem choćby bliskim 50/50.

Nie zartuje ale tez nie dam reki uciac, pewnym jest ze w foce rozklad mas jest bardzo korzystny.

Loko - Wto 16 Wrz, 2008

eM napisał/a:
Loko napisał/a:
eM napisał/a:
Focus slynał rozkladem mas 50/50 - czyli swietne prowadzenie, tak bylo Majki?


Żartujesz z tym rozkłądem masy? Jeszcze na oczy nie widziałem hatchbacka fwd z rozkłądem choćby bliskim 50/50.

Nie zartuje ale tez nie dam reki uciac, pewnym jest ze w foce rozklad mas jest bardzo korzystny.


Rozkład mas takiej foki to jest 62,5/37,5, troche odstaje od 50/50 :)

fydi - Wto 16 Wrz, 2008

Loko napisał/a:
eM napisał/a:
Loko napisał/a:
eM napisał/a:
Focus slynał rozkladem mas 50/50 - czyli swietne prowadzenie, tak bylo Majki?


Żartujesz z tym rozkłądem masy? Jeszcze na oczy nie widziałem hatchbacka fwd z rozkłądem choćby bliskim 50/50.

Nie zartuje ale tez nie dam reki uciac, pewnym jest ze w foce rozklad mas jest bardzo korzystny.


Rozkład mas takiej foki to jest 62,5/37,5, troche odstaje od 50/50 :)



Loko mistrz! :*

M - Śro 17 Wrz, 2008

Loko napisał/a:
eM napisał/a:
Loko napisał/a:
eM napisał/a:
Focus slynał rozkladem mas 50/50 - czyli swietne prowadzenie, tak bylo Majki?


Żartujesz z tym rozkłądem masy? Jeszcze na oczy nie widziałem hatchbacka fwd z rozkłądem choćby bliskim 50/50.

Nie zartuje ale tez nie dam reki uciac, pewnym jest ze w foce rozklad mas jest bardzo korzystny.


Rozkład mas takiej foki to jest 62,5/37,5, troche odstaje od 50/50 :)

To cos mnie sie pokiełbasiło w takim razie.
A moglbys detektywie wyciagnac wartosci dla innych aut? (np mojego ciezkiego ryja)

GOKART - Śro 17 Wrz, 2008

rozkład mas 50: 50 jest najkorzystniejszy przy prowadzeniu w zakręcie itp ale już dla aut FWD tak kolorowo nie jest - przy ruszaniu i ogólnie trakcji docisk na przednie koła napędzające musi być. Nie wiem jak trudno zbliżyć się do idealnego rozkładu mas w kompakcie ale czuję że producenci z premedytacją dożą do balansu 60:40. Na pewno dotyczy to bardziej lekkich aut FWD z dużą mocą niż bardzo cięzkich kompaktów gdzie rozkład 50: 50 już pozwoli na odpowiedni docisk na koła napędzające.

Ja mogę tylko odniesć to do miniaka który ma coś około (niepamiętam dokładnie) 65 : 35 i BMW chwali się że to "idealny" rozkład masy dla tego auta... dziwne ale coś w tym może jest.

CHRZANEK - Śro 17 Wrz, 2008

GOKART napisał/a:
ozkład mas 50: 50 jest najkorzystniejszy przy prowadzeniu w zakręcie itp ale już dla aut FWD tak kolorowo nie jest - przy ruszaniu i ogólnie trakcji docisk na przednie koła napędzające musi być.



GOKART jest tak jak mówisz - jak bede miał chwile to rozwine tę mysl...

Loko - Śro 17 Wrz, 2008

GOKART napisał/a:
rozkład mas 50: 50 jest najkorzystniejszy przy prowadzeniu w zakręcie itp ale już dla aut FWD tak kolorowo nie jest - przy ruszaniu i ogólnie trakcji docisk na przednie koła napędzające musi być. Nie wiem jak trudno zbliżyć się do idealnego rozkładu mas w kompakcie ale czuję że producenci z premedytacją dożą do balansu 60:40. Na pewno dotyczy to bardziej lekkich aut FWD z dużą mocą niż bardzo cięzkich kompaktów gdzie rozkład 50: 50 już pozwoli na odpowiedni docisk na koła napędzające.

Ja mogę tylko odniesć to do miniaka który ma coś około (niepamiętam dokładnie) 65 : 35 i BMW chwali się że to "idealny" rozkład masy dla tego auta... dziwne ale coś w tym może jest.


Dokładnie, 60/40 to chyba jest własnei ta wartosc która się sprawdza dla fwd, rajdówki s1600 mają właśnie taki rozkłąd mas więc coś w tym musi być.

eM@ Civic 1,6 bez vteca ma rozkład mas 62/38, takeigo jak twój nie stwierdzono :D
Generalnie w civicu na papierze wygląda to na prawde super, w porównaniu np. z saxo to na torze taki civic jak twój powinien zjeść i pozamiatać vtsem. Rozstaw kół w civicu jest jakieś 7 cm szerszy z przodu i ok 14 cm szerszy z tyłu, to jest naprawde ogromna różnica, do tego waga na pewno jest nizej położona, rozkład mas też ok.

M - Śro 17 Wrz, 2008

To u mnie jest gorzej bo ten silnik ciezszy jest o 50ka-gie od starego :D :D
Dzieki za dane. :jupi:

M - Śro 17 Wrz, 2008

Loko napisał/a:
eM@ Civic 1,6 bez vteca ma rozkład mas 62/38, takeigo jak twój nie stwierdzono :D
Generalnie w civicu na papierze wygląda to na prawde super, w porównaniu np. z saxo to na torze taki civic jak twój powinien zjeść i pozamiatać vtsem. Rozstaw kół w civicu jest jakieś 7 cm szerszy z przodu i ok 14 cm szerszy z tyłu, to jest naprawde ogromna różnica, do tego waga na pewno jest nizej położona, rozkład mas też ok.

Mysle ze problem tkwi w dobrym zestrojeniu i wystabilizowaniu zawieszenia.
Nalezy pamietac tez ze w robieniu dobrych czasów przeszkadza mala pojemnosc wzgledem wagi co skutkuje slabym dołem.

Loko - Śro 17 Wrz, 2008

Źle napisałem, ten rozkład powyzej jest dla D16Z6 czyli z vteciem, tutaj też jest tak duza róznica?
M - Śro 17 Wrz, 2008

Loko napisał/a:
Źle napisałem, ten rozkład powyzej jest dla D16Z6 czyli z vteciem, tutaj też jest tak duza róznica?

Generalnie sa dwie serie
D-seria sohc - d16z6 (vtec) oraz inne nie vteki sohc, waga ta sama (mocno zblizona)
B-seria dohc - tutaj takie jak moj b16a,b16a2 etc - one juz waza duzo wiecej.

CHRZANEK - Pią 19 Wrz, 2008

Temat nie powiem bardzo ciekawy.

Jak słusznie zauwazył Gokart oraz Loko idealny rozkład mas w FWD różni się od tego wzorca który się przyjmuje dla RWD i AWD.

Wynika to z prostej przyczyny: w naszych samochodach przednie koła odpowiadaja za wszystko a tył... no jest i ma się ciągnac za przodem :D :D :D

Większy nacisk na przednią oś zapewnia nam lepsza trakcję przy ruszaniu oraz większy docisk przednich kół na zakręcie...
Oczywiście ktoś zapyta: Dlaczego w takim razie nie dociązyć przodu mocniej ???

Sam się nad tym zastanawiałem i śtwierdzam że samochód z ciężkim "nosem" ma tendencję do PODSTEROWNOŚCI, poza tym mały docisk tylnej osi powoduje że albo tylne hamulce mają tendencję do szybkiego blokowania kół, lub po zmniejszeniou siły hamowania - ich działanie jest trudno zauważalne...

Gdybyśmy mieli oceniać wyłącznie zachowanie na zakręcie (np jadąc po okręgu) to pewnie najwyzsza prędkopsc byśmy osiagnęli przy 50/50 - ale jak to bywa w zakręcie się przyspiesza oraz czasem hamuje.

Ja w tej chwili mam ten środek ciężkości przesunięty do tyłu (z powodu dość nienaturalnego ustawienia wysokości samochodu) i owszem w zakręcie jest klawo, ale z ruszaniem jest problem :/ :/ :/

Loko - Pią 19 Wrz, 2008

Profesorze, a co z autami awd, uważane za dobrze prowadzące sie subaru impreza tudzież lancer też mają rozkład masy zbliżony do 60/40, why leo why?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group